Kortkväll


Varje söndagkväll under hela min uppväxt,spelade pappa,mamma,morbror samt några vänner alltid kort hemma hos oss. Utan undantag somnade jag till ljudet av kort som snärtades mot bordet. Och dom ständigt återkommande kommentarerna kan jag höra fortfarande. "Men för helvete Tuppskräll(pappa kallas Tuppe av ett fåtal),hur kan du lira esset där?" ................"Men Peter....(morbror)"........

Spelet dom spelade var oftast gurka och dom älskade att analysera varje hand efter sista kortet. Mamma och pappa spelade inte med varandra men inte heller mot varandra.....Jag tror dom plussade allt som oftast.
Vissa söndagkvällar svängde in till söndagnätter då oftast bara pappa och två killar till satt kvar runt bordet. Jag undrar varför dom valde söndagar? Alla hade såvitt jag vet heltidsjobb att gå till dagen efter.


Roger,en av dom närvarande,hade alltid med sig marabou chokladkakaor 200 g. Dom smög jag upp och tog av så gott som alltid. Har för mig att jag blev sjukt besviken dom gånger han valt smaken russin&mandel.

Det här kanske inte låter som något att försköna 15 år senare men jag tycker denna rutin känns sympatisk. Regelbundet och bra. Söndagkväll då spelar vi. Hemma hos Roger&Ulla och barnen....
Och det var,säger dom,aldrig några jättesummor det spelades om. Dom spelade för att dom tyckte det var kul helt enkelt.


Nu vet ni iaf varför jag aldrig hade några större utsikter att inte börja gilla spel/bli speltorsk.

Kommentarer
Postat av: KS

När bestämmer du dig gällande Lund? skulle behöva veta om vi ska boka biljetter till sittningar och liknande. Eventuellt redan nu börja fixa med studentintyg också...

2007-10-27 @ 19:59:45
Postat av: MP

det är viktigt att inte "pressa" vår rdan så pressade vän.../tålamodet

2007-10-28 @ 12:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback